Νεοελληνική
Γλώσσα β’ Γυμνασίου
Ενότητα 1η
Γ . Παραγωγή
με αχώριστα μόρια
Σελ.18 του σχολικού βιβλίου του μαθητή
Δραστηριότητα :
1 .Χωρισμός των μαθητών σε 5 ομάδες ( 3 μαθητές στην καθεμιά )
και η κάθε ομάδα να αναλάβει ένα αχώριστο
μόριο από τα παρακάτω : λόγια ( αμφι , ημι , διχο)
και λαϊκά ( ξε , ανα ).
2. Να αναζητήσει τις σημασίες του μορίου στο ηλεκτρονικό
λεξικό της πύλης της ελληνικής γλώσσας (
απλή αναζήτηση ) greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
3. Να βάλει στο καλάθι το αποτέλεσμα και να το αποθηκεύσει
σ΄ένα έγγραφο Word.
4.Να παρατηρήσει πόσες εγγραφές
προκύπτουν για το μόριο που ανέλαβε , να καταγράψει τον αριθμό τους και να παρατηρήσει σε ποιο μέρος του λόγου ανήκουν
οι περισσότερες .
5.Παρουσίαση των
αποτελεσμάτων κάθε ομάδας , σχολιασμός και συμπεράσματα .
Λόγια μόρια
Λαϊκά μόρια
Αμφι : 42 εγγραφές ξε
: 517
εγγραφές
Ημι : 68 >> ανα
: 796 >>
Διχο : 11 >>
6 . Απόπειρα μιας δράσης από κοινού για σύνθετη αναζήτηση στο λεξικό με καθοδήγηση του διδάσκοντα για τον τύπο λήμματος , το ερμήνευμα και τα άλλα κριτήρια αναζήτησης . Εξοικείωση των
μαθητών , δοκιμές και σχολιασμός συμπερασμάτων .
Π.χ.
ερμηνείες
αμφι- [amfi]
& αμφί- [amfí], όταν ο τόνος ανεβαίνει στο πρόθημα : πρόθημα
με λόγια προέλευση συνήθ. σε επίθετα και τα παράγωγά τους. 1. (κυρ.
επιστ.) προσδίδει την έννοια: α. γύρω, και από τις δύο μεριές: αμφίβραχυς·
αμφιπρόστυλος· αμφίκοιλος, αμφίκυρτος. β. διπλή
δυνατότητα: αμφίδρομος· αμφίβιο. || αμφιθαλής, για αδέλφια που
γεννήθηκαν από τους ίδιους γονείς, που έχουν κοινούς και τους δύο γονείς. ANT
ετερο-. 2. (κυρίως σε ρήματα ή ρηματικά παράγωγα) για καταστάσεις ή
ενέργειες αμφίβολες, που δεν είναι ξεκαθαρισμένο προς τα πού κλίνουν: αμφίρροπος·
αμφιταλαντευόμενος· αμφιταλαντεύομαι.
[λόγ. < αρχ. ἀμφι- < πρόθ. ἀμφί ως α'
συνθ.: αρχ. ἀμφί-βιος, ελνστ. ἀμφί-ρροπος]
Ωραία! Μια έτοιμη καλή δραστηριότητα για τα σενάριά μας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραία! Μια έτοιμη καλή δραστηριότητα για τα σενάριά μας!
ΑπάντησηΔιαγραφή